Kijk wat een leuke film! Ook leuk om in de klas samen te bekijken.

Het is gemaakt door muziek docenten op een school die werkt met de mindset “Leader in Me”.

Geen orde in de klas met 28 baasjes!

“Ik heb allemaal baasjes in je klas!” Ik hoor dat heel vaak op school als het om orde gaat. Vaak is de toon negatief, je voelt de vermoeidheid en je ziet de chaos in de klas voor je! Orde handhaven in een klas met baasjes is ook niet altijd even makkelijk.

Maar wat is eigenlijk de definitie van een baasje?

Een kind die vol zelfvertrouwen de regels voor anderen bepaalt? Een zelfverzekerd kind die gaat voor wat hij wil en onderweg de andere vergeet of kwetst? Een moedige kind die durft te zeggen dat de les eigenlijk saai is.

Van baasjes naar leiders, van leiders naar orde

Tegelijk willen we dat kinderen zelfvertrouwen hebben, durven vragen te stellen, zich verantwoordelijk gedragen en een leider zijn in hun eigen leerproces.

Linda, juf van groep 4, schreef mij deze week:

orde in de klas _ Karakter Educatie

“Twee weken geleden besloot ik dat ik het wil proberen in de klas!

Ik besloot orde in de klas te brengen door mijn baasjes te helpen om hun sterke eigenschappen in te zetten om leiderschap te ontwikkelden.

Het verschil in de sfeer in de klas is opmerkelijk veranderd! … “

Linda maakte een lijst van de eigenschappen die een leider nodig heeft. Ze bedacht dat de houding van een leider ook anders is. Een leider moet in staat zijn te communiceren met anderen, gemotiveerd zijn, een probleem oplosser, actief kunnen luisteren en een positieve beeld hebben van zichzelf en zijn omgeving.

Ze was altijd al bezig met orde in haar klas maar dit gaf haar veel motivatie en concrete ideeën om ermee aan de slag te gaan.

Zou deze houding ook orde in jouw klas kunnen brengen?

Kan iedere kind een leider zijn?

Sommigen zeggen dat niet iedereen een leider kan zijn. Maar is leiderschap alleen de baas zijn over de anderen?

Of is leiderschap het zoeken naar moed en zelfvertrouwen in jezelf?

Bijvoorbeeld Lucas die accepteer dat Julia (zie foto) drie lagen bouwwerk afhaalde om opnieuw een stevige basis neer te zetten om samen gezellig verder te kunnen bouwen aan de hoogste toren in de klas.

Leiderschap hangt niet af van je positie, het gaat erom dat je jezelf durft te laten leiden door iets of door iemand.

Sommige kinderen hebben het van nature meer in zich en andere minder. Maar in beide gevallen is leiderschap een onmisbare kwaliteit die geleerd kan worden. Het is een sterke tool om orde in de klas te herstellen en je geeft tegelijk een zeer waardevolle bijdrage mee voor hun toekomst!

Leiderschap op school, orde in de klas

Heb je de film hierboven gekeken?

Het is gemaakt door muziek docenten op een school die werkt met de mindset “Leader in Me”. Hun visie voor hun kinderkoor is:

Where students become Musicians,
Musicians become Leaders
And leaders change The World!

De scholen die werken op basis van “de zeven eigenschappen van effectief leiderschap” van Stephen Covey helpen de kinderen met 7 gezonde gewoonten:

  1. ik kan kiezen (wees proactief)
  2. ik heb een doel (begin met het eind in gedachten)
  3. ik doe de belangrijke dingen eerst (doe belangrijke dingen eerst)
  4. ik heb een win-win houding (denk win-win)
  5. ik luister vooral met mijn hart om jou te begrijpen (eerst begrijpen, dan begrepen worden)
  6. ik werk samen om meer te bereiken (creeer synergie)
  7. ik zorg goed voor mijzelf, ik weet wat belangrijk voor mij is (houd de zaag scherp)

Het is een zeer inspirerende mindset die zorgt voor een stevige karaktervorming.

Werk jij ook met baasjes in de klas?

Wil je weten wat Linda in de klas heeft gedaan?

Laat het hieronder weten..