Neutral* voor dagelijkse mini stressmomenten

Het is niet de stress waar we aan doodgaan, het is onze reactie erop, is de bekende uitspraak van Hans Selye, vader van het stressonderzoek.

Stress is zodanig deel van ons leven, dat we er bijna niet meer bij stilstaan. Maar zoals je in de vorige blog heb gelezen #1 feit over stress is: dat ons lichaam met een stressreactie reageert op kleine irritaties, als files, vergeten boodschappen of een te grote werklast. De opstapeling van mini stressmomenten kan leiden tot chronische stress! Vandaar hierbij de uitnodiging om te oefenen met Neutral.

Emoties en Stress

Neutral* is de eerste en de meest basale stap: het neutraliseren van de emotionele lading van al die mini stressmomenten! Het is geen wondermiddel die de problemen direct oplost, maar het doet wel wonderen!

Want emoties staan centraal bij het beleven van stress. Stress is eigenlijk onze emotionele reactie op waargenomen onbehagen die we ervaren. Denk aan gevoelens als ergernis, frustratie, angst, controleverlies of machteloosheid. Herken je dat? Dat zijn de momenten dat we zeggen dat we ‘gestrest’ zijn.

Hoe emoties zich manifesteren in het lichaam

Een nieuwe studie door de Finse onderzoekers gepubliceerd in de PNAS (National Academies of Sciences), suggereert dat onze emoties ons lichaam beïnvloeden op consistente wijze.

In hun Heatmaps ontdek je de redenen waarom we blozen als we in verlegenheid worden gebracht, waarom we over heethoofd als iemand echt boos is, waarom we depressie met koud gevoel associëren of waarom we vlinders in onze buik voelen bij verliefdheid!

Heatmap_Karakter educatie

Emotionele lading

Neutral* oefening helpt je om de ‘emotionele lading’ rondom de stressvolle issue te neutraliseren. Hierdoor voorkom je dat je jezelf verliest in oordelen en aannames en waardoor je meer frustraties, irritaties en angst voelt. Neutral* zorgt dat je stressgehalte niet verder toeneemt totdat je het probleem heb kunnen oplossen.

Aangezien we dagelijks heel veel kleine stressmomenten ervaren, hebben we volop kans om het te oefenen!

Neutral* oefening

Neem jezelf voor dat je iedere keer dat je een kleine mini stress moment hebt, direct Neutral* te oefenen. Neutral* oefening heeft 3 stappen. Je kunt het altijd en overal toepassen. Je kunt de 3 stappen heel kort of heel lang maken. De magie zit in oefenen, oefenen en oefenen!

1. Focus op je hart

Door te focussen op je hart (het hartgebied) verleg je je focus en je energie, weg van je hoofd, weg van je gedachten en emoties.

Zodra je voelt dat je emoties met je aan de haal gaan focus je op je hartgebied. Neem een korte pauze, haal diep en langzaam adem door je hart!  Stel je daarbij voor dat de lucht in- en uitgaat door het midden van je borstkas. Lekker even weg van je hoofd.

 

2. Maak ruimte in hart

Terwijl je focus nog op je hart-ademhaling is, probeer je los te maken van de onrust. Maak ruimte in je hart voor een neutrale houding: niet voor en niet tegen. Zo breng je je overactieve hoofd tot rust.

Probeer afstand te nemen van je stressvolle gedachten en gevoelens. Als je de constante stroom gedachten en rusteloze emoties afremt, krijg je ruimte voor een heldere en onbevooroordeelde blik op de situatie. Zodat nieuwe mogelijkheden naar boven komen, in plaats van uit gewoonte ‘automatisch’ regeren.

3. Check!

Is je emotie nu minder geladen? Voel je rust en ruimte in je hart? Meer helderheid in je hoofd?
Nog niet? Ga gewoon terug naar stap 1

Is het gelukt? Vraag dan jezelf vanuit de neutrale houding af: ‘Weet ik wat hier nu werkelijk aan de hand is? “Zit er meer achter dat ik nu kan waarnemen?” “Wil ik hier energie aan besteden?”

Toepassingen van Neutral* oefening

Oefen in je vermogen om neutraal te zijn, te denken en te voelen:

  • Als je strek emotioneel reageert en snel uit balans raakt
  • Als je gedachten heen en weer schieten met je emoties in een hoge versnelling zitten
  • Tijdens een ruzie, als je ‘weet’ dat je gelijk hebt
  • In elke gespannen situatie

Inzicht door oefening

Door op kleine mini stress momenten Neutral* te oefenen, krijg je ook inzicht in hoe vaak je per dag dat soort mini momenten ervaart! Op snelweg, in de supermarkt, als je nieuws luistert, met je collega’s praat, of bij deadlines, tijdgebrek, overheidsregels, etc.

Deze oefeningen helpen je om steeds meer vertrouwd te raken met Neutral*. Dan kun je bij momenten met hogere stressgehalte snel schakelen naar een neutraal gevoel voor een heldere zicht op het probleem. Sommige emotioneel geladen onderwerpen zullen niet verdwijnen door eenmalig toepassen van de Neutral*. Oefening is vereist. Dus stel dat je te maken hebt met een sterke emotionele reactie die een cijfer 10 geeft op een 0 tot 10 schaal. Probeer dan om met Neutral* oefenen het terug te brengen naar bijvoorbeeld 5!

Zet de eerste stap!

Het is niet de stress waar we aan doodgaan, het is onze reactie erop, is de uitspraak van Hans Selye, vader van het stressonderzoek. Investeer in je gezondheid en start met oefenen om je reactie te leren neutraliseren! Dat is de eerste stap in stress wijsheid!

 

Voetnoot: Neutral* is een van de HeartMath technieken. In de HeartMath-programma’s staan de thema’s lichaamsbewustzijn en emotieregulatie centraal.

Vergroot ook jouw stress wijsheid en geef het door aan kinderen

Stel je voor wat voor effect het zou kunnen hebben, als wij de kinderen van deze tijd wijs kunnen maken over stress, gevolgen ervan en stressreductie!

Deze wijsheid kan een onschatbare impact hebben op hun verdere leven! Maar ook op jouw leven! Stress hoort bij het leven. Samen kunnen we er voor zorgen dat stress niet de overhand krijgt.

Doe jij ook mee?

Oud Geleerd Jong Gedaan! Samen kunnen we veel meer kinderen bereiken. Hier vindt je inhoudelijke informatie over de workshop “Vergroot je stress wijsheid”.

Geef je op voor de video van de workshop! en ontdek de vele voordelen van video workshop volgen! Je ontvangt:

  • Filmpjes van 15 minuten met inspiratie en nieuwe inzichten over stress
  • Uitgebreide hand-out met cursus inhoud en praktische tips
  • Gratis spel voor kinderen (voor thuis of in de klas)

Ik ben zeer gefascineerd over de samenspel van stress met onze emoties, gedachten en gedrag. Ik heb ruime ervaring door trainingen die ik gevolgd en gegeven heb. Ik heb vooral veel geleerd van workshops aan kinderen. Ik heb een leuke, praktische workshop samengesteld om het ook met jou te delen.

Als jij kennis over stress ook belangrijk vindt, aarzel niet en doe mee!