Voornemens? What the hell!

Hoe zit het jou?! Statistiek gezien loop je in de 3e week van januari grote risico op het What the hell effect in verband met je voornemens. Het What the hell effect vermindert zelfs je resultaten ten opzichte van als je niets had voorgenomen!

Wat het is? Dat kan ik het best uitleggen met voorbeelden.

Verder van je doel af dóór je voornemens!What the hell

Stel, je hebt voorgenomen om een paar kilo af te vallen voor de zomer. Het is je tot nu toe goed gelukt is om vol te houden.

In de 3e week van januari, is je alles-etende-goed-figuur-houdende collega jarig en trakteert op slagroomtaart. Natuurlijk doe je mee met de rest van het team… en je zegt niks.

Eenmaal thuis ben je moe, hebt ontzettend trek en je bent ook gefrustreerd; ik had geen taart moeten nemen. Wat moet ik nu gaan maken om te eten?

Het wordt een pizza. Want What the hell, aantal calorieën voor vandaag is toch al flink overtreden, dat is echt niet meer goed te maken. Je schuift de pizza in de oven en gaat lekker op de bank hangen; “Morgen begin ik gewoon opnieuw!”

Na het pizza, troost je jezelf ook met een toetjes, want vanaf morgen kan het natuurlijk niet meer.

Andere voorbeeld.

Goed begonnen met sporten op maandag, woensdag en ook op vrijdag. Het is ook gelukt om het vol te houden.

In de 3e week januari kun je maandag niet sporten omdat je een afspraak hebt die al een hele tijd geleden is gepland.

Tegen de woensdag ben je al moe en je moet ook nog boodschappen halen voor je vader die ziek is. Dilemma.

Toch tussendoor gaan sporten of niet? Ach, What the hell, ik haal het toch niet meer om 3x in de week te sporten! Ik start gewoon volgende week maandag”.

Derde week januari en jouw voornemens

En? Herkenbaar?  Wel eens last van gehad?

of misschien al waargenomen bij je partner, je zus of bij je vrienden?

Je moet echt opletten, want ze hangen gewoon in de lucht in de 3e week januari. Statistieken liegen er niet om. Twee van drie mensen laat eind januari hun voornemens varen. Veel mensen komen ook eind januari tot conclusie dat ze uiteindelijk veel meer gegeten hebben dan voorheen, minder gesport hebben dan eerder en te veel geld hebben uitgegeven aan een cursus, sapcentrifuge of een fitnessapparaat.

Hoe maak je voornemens wel haalbaar?

Het feit dat je nu de risico weet van What the hell effect, helpt het je om het te herkennen en hopelijk ook te overwinnen. Internet zit ook vol met tips over hoe je je de doelstellingen concreet kan maken en goed kan plannen. Maar ik heb een andere voorstel!

Wat vind je ervan om het dit jaar gewoon heel anders aan te pakken? En je voornemens optillen naar een hogere niveau waarin ze niet alleen haalbaar worden maar ook andere doelstellingen kunnen helpen. Hoe klinkt dat? Eigenlijk is het ook heel eenvoudig!

Ai… dacht je net: “What the hell,  volgende jaar zie ik wel weer! ik heb nu geen tijd!”

Hihi.. dat is ook goed! Keuze is aan jou..

Wil je nooit meer FALEN met je voornemens lees deze eenvoudige tip.

 

Onze What the hell acties zijn soms achteraf hilarisch..  ook zo’n ervaring?  Deel het hier met anderen..