Waarom Karakter educatie

Voor volledige ontplooiing moeten kinderen zich kunnen ontwikkelen in zowel hun kennis als hun karakter. Karakter Educatie verrijkt ons -op kennis gebaseerd- curriculum door het toepassen van bewuste leermogelijkheden voor karaktereigenschappen zoals geduld, doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheid.

 

Pas als je het ‘karakter’ inzichtelijk en concreet kan beschrijven kun je ook invloed op uitoefenen.

  1. Maar wat is eigenlijk karakter?
  2. Wat houdt karaktervorming in?
  3. Welke rol zou een leerkracht daarin kunnen spelen?

 

1. Wat is eigenlijk Karakter

Karakter! We hebben het allemaal!  Karakter is niet alleen de verzameling eigenschappen die we bij onze geboorte hebben meegekregen. Maar ons karakter is een unieke verzameling van eigenschappen, gevoelens en ervaringen. Het is een continu proces van vorming en beïnvloeding tijdens ons gehele leven.

Ons karakter ontwikkelt zich stap voor stap en bepaalt wat je voelt, wat je denkt en hoe je daarop reageert. Ons karakter is dus de bron en direct verantwoordelijk voor ons gedrag.

 

2. Wat houdt karaktervorming op school in

Karakter Educatie is geen lesmethode, maar een manier van lesgeven. Het gaat dus niet om extra lessen maar om wat er al op school aanwezig is en al gebeurt, te verrijken met de gedagtengoed van Karakter educatie.

Doel is om leerlingen te leren:

  • om eigen keuzes in handeling, gedrag en emotie te kunnen zien en verwoorden
  • om de consequenties van hun keuzes begrijpen en verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun acties
  • om emotionele zelfregulering technieken te beheersen
  • om te weten hoe ze onderlinge relaties kunnen verbeteren

Doel van Karakter educatie is om kinderen te leren goed te zijn en goed te doen. Door leren om slimme en oprechte keuzes te maken. Duidelijk resultaat is hun groeiende motivatie en verbetering van positieve werkhouding.

 

3. Welke rol speel jij als leerkracht?

Kinderen ontwikkelen een oprecht en leergierig karakter, niet door toeval of door omstandigheden. Kinderen vormen zich door observeren, imiteren en modelleren, door hetgeen volwassenen zeggen en doen. Wij vormen, soms nadrukkelijk en soms tussen de regels door, de basis voor hun karakter. Dat is de bron voor hun afwegingen, hun keuzes en hun gedrag.

Als je met kinderen werkt, dan heeft alles wat je zegt en doet invloed op de vorming van hun karakter. Dus de vraag is niet óf  je een rol hebt in de karaktereducatie, maar hoe je deze vervuld!

Heb je jouw rol bewust en doeltreffend gekozen of handel je meer onbewust en op goed geluk?

 

 

Kennismaken via lesmateriaal?

Karaktereducatie is geen lesmethode maar een manier van lesgeven. Wil je kijken hoe het is om een karaktereigenschap in je klas te bespreken? Download dan een van de gratis werkvormen en laat je inspireren.

gratis lesmatrialen _ Karakter Educatie
Deel dit artikel met een ander: