Luisteren als een cadeau!

Woensdagochtend in de kring van groep 5, juf was oprecht benieuwd hoe het met ze gaat. Nina was jarig en zij vertelt over haar taart en telt haar cadeautjes. Je kijkt naar de groep, de een wiebelt en draait rond, een ander fluistert: ‘saaaaai’ en is bezig met haar armbandje, de volgende droomt weg, dan vraagt er één of hij naar de wc mag. De meeste lijken totaal niet geïnteresseerd, terwijl je doel van het kringgesprek juist was om de onderlinge betrokkenheid te vergoten en een interactief gesprek op gang te brengen.

Waarom kunnen ze niet gewoon luisteren? In deze simpele setting waarin je eigenlijk niks anders zou kunnen doen dan luisteren. Maar toch lukt de meest wel om niet te luisteren.

Dat leverde een leuke discussie op tijdens de lunchpauze.

Maar wat is luisteren eigenlijk?

Onze conclusie was dat als het gaat om de leerlingen hebben we het vaak over mond dicht, oren open, aankijken, niet doorheen praten, enz.
En als het gaat om hoe de leerkracht luisteren bevordert, gaat het om meer vragen stellen, minder praten, bewust bewegen, persoonlijk aankijken, enz.
Maar waarom? Waarom zou een kind naar mij moeten luisteren?
Luisteren is eigenlijk een vaardigheid is die je echt moet leren. Je kunt het niet als vanzelfsprekend zien.Kinderen moeten snappen welke nut het voor hun heeft om te luisteren en ook HOE je het doet!
Er is veel oefening voor nodig om het te leren. Het is een belangrijke leerdoel! Ook voor veel volwassenen!

Hoe kunnen we kinderen leren om deze vaardigheid te ontwikkelen?

Een paar jaar geleden, kwam ik het karakter ‘luisteren’ in het Chinees tegen. Het bestaat uit 6 woorden, die precies beschrijven wat luistervaardigheid inhout! De woorden zijn: Jij, Oog, Oor, Vol, Hart, Koning.

Ik gebruik het heel vaak in de klas. De leerlingen vinden het leuk en zien het als een soort spel. Ik merk dat het voor kinderen verhelderend werkt. Ze snappen in een keer wat we van elkaar kunnen verwachten als het om luisteren gaat.

Omdat het om zes woorden met grote betekenis gaat, kun je oneindig creatief mee bezig zijn, om het in de klas te oefenen.

Luisteren delen

Ik heb net mijn les-documenten gemaild naar de juffen van de school waar ik vanmorgen was. Ik deel ze graag ook met jou ter inspiratie.

Het is eenvoudige en laagdrempelig lesvorm. Je kunt het zelfs als spel aankondigen. Het is leuk en het levert een grote bijdrage in de sfeer van je klas.

 

Het is een presentatie met heel veel plaatjes (35 pagina) die ik met klas doorloop op de digibord. Klik hieronder op het plaatje om het te downloaden.

Luisteren is een cadeau

Hieronder heb je een bijbehorende hand-out met toelichting van wat ik per onderwerp vertel. Download Hand-out en vul het aan zodat het bij jouw stijl past.

handout-packets

 

Ik benieuwd wat jij ervan vindt. Omdat je natuurlijk niet bij onze discussie vanmorgen aanwezig was. Toch denk ik dat je het goed kan gebruiken.

Wil je een paar voorbeelden van werkvormen om die “6 woorden” van luisteren te kunnen verdiepen, mail me op vida@karaktereducatie.nl

> Ter info voor geïnteresseerden; omdat er veel vraag was naar de verdieping van die 6 woorden, heb ik al wat voorbeelden samengevoegd. Er ligt een PDF met 13 pagina’s voor je klaar :)

Deel dit artikel met een ander: