Leerkrachten over mij

Lees hier wat leerkrachten zeggen over mijn trainingen en hun eigen behaalde resultaten met Karakter educatie.


Karin, leerkracht groep 1-2: Karakter-gedreven klimaat, je kunt er moeilijk op tegen zijn. Het was zo geweldig geweest als ik dit had geleerd toen ik in het onderwijs begon! Het had mij heel wat grijze haren gescheeld!!


Henk, IBer en leerkracht groep 8: Ik was zo geraakt door de studiedag! Ik gebruik de pijlers regelmatig en bespreek ook met kinderen over hoe je je eigen verantwoordelijkheid hebt in goed voor jezelf te zorgen.


Jan, directeur basisschool: Zo’n herkenbare mindset. Absoluut waard om het te overdenken. Ik heb praktische tips meegenomen die voor mij goed werken, maar het ook zeer goed doen in de teambijeenkomsten.


Annemiek, leerkracht groep 7-8: Ondanks dat we een kritische team hebben, ging de vraag niet om ‘hoezo hebben we dit nodig’ maar om ‘hoe pakken we dit op’. Onze teamspirit heeft daardoor een enorme boost gekregen.


Peter, directie basisschool: Ik voelde me zo machteloos, als ik de moedeloze blik weer zag in de ogen van Sabine. Na de VIP training gingen we voorzichtig de eerste gesprekken aan in de klas. Het gaf ons moed! We zetten door! Bedankt voor het nieuwe perspectief!


Marijke, competentie-coach: Karaktereducatie. Voor mij was het alsof je het eigenlijk al wist, maar nu ik er concreet aan werk, realiseer ik mij pas wat de kracht ervan is.  Mijn vertrouwen groeit nog iedere dag!


Clary, bestuurslid basisonderwijs: De opzet van de training is pragmatisch, concreet en actiegericht. Werken met de mindset van karakter voelt als een verademing. Dat zag je letterlijk en figuurlijk in de gezichten van de collega’s.


Sandra, leerkracht groep 3: De training was voor mij een eyeopener in mijn eigen handelen. Sindsdien merk ik ook duidelijk meer rust en een andere sfeer in mijn klas!  Bedankt, ook namens mijn leerlingen!


Annete, IB-er, leerkracht groep 5-6: Ik zie nu veel beter de onderlinge verhouding tussen karaktereigenschappen en probleemgedrag. Dat is voor mij van grote waarde in gesprekken met moeilijke leerlingen.


Fenna, directeur basisschool: in gesprekken met ouders van kinderen met probleemgedrag heb ik echt baat gehad bij het toepassen van karakter-gedreven taal. Nu zijn we weer met elkaar in dialoog!!


Astrid, leerkracht groep 4:  Het zuurstofmasker hangt, maar je moet zelf wel het initiatief nemen om het te pakken!! Studiedag is een absolute aanrader!


Marit, leerkracht groep 7: We hebben nu een vast ritme voor hartcoherentie oefeningen na de pauze. Het zorgt ervoor dat zowel de kinderen als ik even kunnen resetten. Daardoor blijven de prikkels ook beheersbaar.


Edit, leerkracht groep 7: Ik geniet iedere dag nog van mijn duurzame resultaten. Want als je eenmaal een karakterklimaat in je klas hebt gecreëerd, raak je het niet zomaar meer kwijt!


Julia, leerkracht groep 8: Ik had het echt opgegeven om ooit door te kunnen dringen bij Ashanti. Ongelofelijk wat ik in twee maanden heb bereikt. Ze kijkt mij nog steeds niet aan, maar ze houdt zich keurig aan de ‘mensenregels’ zoals zij onze nieuwe klassen regels noemt!


Ali, leerkracht groep 4: Ik was als beginnend docent bijna de weg kwijt geraakt. Ik had me nooit kunnen voorstellen dat kinderen in groep 4 al zo konden (af)reageren. We starten nu de dag met een Karakter -verhaal en eigenschappen-reflectie. Het werkt helend, voor mij en voor mijn klas.


Leonie, leerkracht groep 3: Het is eigenlijk heel simpel, maar je moet het net weten hoe je het doet. Ik zie nu in het kringgesprek al duidelijk vooruitgang.


Saskia, leerkracht groep 7:  Mijn kringmomenten zijn nu effectief en zinvol!


Greetje, IB-er, leerkracht groep 4: Ik heb de werkvorm ‘lelijke eend’ uitgeprobeerd. We hebben een hartverwarmend kringgesprek gehad over de karakter eigenschappen, de consequenties van het bijbehorende gedrag en de gevoelens van de personages. Er kwamen ook veel persoonlijke verhalen los. Een juweeltje!


Zeynep, leerkracht groep 6: Vertrouwen, natuurlijk belangrijk maar dat zit al goed in mijn klas. Daarom sloeg ik deze eigenschap over en begon direct met het stimuleren van de werkhouding. hummm.. Mijn eyeopener kwam toen ik in een kringgesprek, de klas vroeg of zij mij vertrouwde? Hun antwoord was direct en oprecht: nee juf, niet altijd!! hummm.. Toch maar eerst met de eigenschap vertrouwen beginnen, ik heb nog heel veel te leren.


Hans, startende leerkracht groep 1-2: Ik vond het ‘vertrouwen’ deel het meest indrukwekkend in de training. Voor mij is het een essentieel onderdeel van mijn werk geworden. Waarom leer je dit niet op PABO?


Nico, leerkracht groep 3-4: ik gebruik sindsdien niet meer het woord ‘positief’. Ik heb er een rijke karaktertaal voor terug gekregen, wat niet alleen in de klas goed werkt maar ook thuis.


Charlotte, IBer en leerkracht groep 1: Ik gebruik nu vaak het verhaal van de muis en past het naar de situatie aan. Het werkt iedere keer weer!


Suzanne, leerkracht groep 1-2: Ik had een meisje in de klas die heel erg graag andere wilde helpen, zonder die een kans te geven om nee te zeggen. Ik heb het lesmateriaal ’zelf-control’ gebruikt. Nu zegt ze zelf “ juf ik zat weer in de rode auto!” Het feit dat ze het al herkent bij zichzelf is een grote stap voorwaarts.


Azra, leerkracht groep 8: Sinds de training gebruik ik kringgesprek-werkvorm “Spiegeltje spiegeltje aan de overkant, zie jij ook het verband”. Ik vertel welke ontplooide karakter eigenschappen afgelopen week straalden en benoem één eigenschap die doorontwikkeling nodig heeft. De leerlingen reageren daar direct en eerlijk op of ze het herkennen. Dat resulteert in zinvolle en opbouwende gesprekken die de rest van de week blijven nagalmen.


Marianne, leerkracht groep 7-8: Eigenlijk is de manier waarop we pesten aanvliegen zo ouderwets. Waarom weten niet alle leerkrachten dit?


Liza, leerkracht groep 6: in mijn klas leek faalangst een soort kettingreactie te veroorzaken. Twee hadden er echt last van en de rest van de klas leek mee te gaan in hun spanning. Ik heb het nu kunnen omdraaien, we hebben zelfs een leuk rijmpje gemaakt voor als iemand zich even onzeker voelt.


Abdul, leerkracht groep 5: Onwijs bedankt, ongelofelijk hoeveel ik hierdoor van mijn eigen klas heb geleerd! Bijvoorbeeld: over hoe kim, als getuige van het pesten eronder had geleden en dit door mij totaal niet was gezien. Of hoe mijn hulp averechts had uitgepakt en hoe daardoor de onderlinge relatie was verslechterd! We hebben niet alleen aan pesten een andere draai gegeven, we hebben ook een soort collectieve wijsheid gecreëerd.


Misschien vind je dit ook leuk:

Leerkrachten_ karaktereducatie

Beste leerkracht,we hebben je hard nodig!  Zorg alstublieft goed voor jezelf.

Namens de generatie van morgen
Karaktereigenschappen - karaktereducatie

Hoe leer je goede houding aan met Karaktereigenschappen?

Grip in de groep_Karakter educatie
Wil jij ook blijvend grip op de groep met motiverende kracht ?

 

Probleemkind_karaktereducatie
Het is om moedeloos van te worden!

 

Deel dit artikel met een ander: